In onze vorige mededeling over het einde van je loopbaan hebben we jullie een overzicht gegeven van de bestaande mogelijkheden.
En waarom zou Belfius geen pionier zijn op het gebied van “end-of-career management”?
Hieronder vindt u de alternatieven die we de komende maanden aan de directie zullen voorleggen. Deze voorstellen gaan bewust buiten de bewandelde paden, omdat we vinden dat je creatief moet zijn om het aantal mogelijke kansen te vergroten, zowel voor het personeel als voor de bank.
Innovatie vergt moed.

Einde van de carrière binnen de bank
Deze voorstellen zijn in de eerste plaats gericht op het verminderen van stress en werkdruk voor elke werknemer, ervaren of minder ervaren. Ze gaan vaak verder dan het door de bank vooropgestelde toepassingsgebied.
Een eerste maatregel die zeer eenvoudig te implementeren zou zijn, is het formaliseren van een groter aantal telewerkdagen per week voor mensen van 55 jaar (en ouder) en/of flexibelere regels (bijvoorbeeld altijd dezelfde dagen).
En waarom niet ook werken aan de mogelijkheid van speciaal en/of sociaal betaald verlof voor grootouders, waardoor zij voor hun kleinkind(eren) of zelfs hun oudere ouder(s) kunnen zorgen? Hoe? In de vorm van “sociale woensdagmiddag” of “Make a difference days” of MAD-days.
Door de band genomen, zou Belfius voor oudere werknemers en/of medewerkers aan het einde van hun loopbaan, kunnen opteren voor een systeem waarbij het voor een gelijk loon een verkorting van de arbeidsduur (32 uur per week, enz.) voorziet. Een vernieuwde “Career@Belfius” zou dus nog meer “work-life” evenwicht kunnen bieden.
Waarom kunnen we ervaren collega’s aan het einde van hun carrière niet van hun vaste taken vrijstellen om andere collega’s of nieuwe medewerkers te coachen?
Op die manier zou de bank een oplossing vinden voor het groeiende probleem van de kennisoverdracht en zou ze in geval van vertrek een verlies aan knowhow vermijden. Bovendien zou deze organisatie volledig in overeenstemming zijn met de doelstelling van Belfius om zijn personeel mogelijkheden tot permanente vorming te bieden.
Laten we ook eens voor verandering zorgen in de hoogtechnologische domeinen, zoals de Studio. Ook hier zou Belfius de mogelijkheid kunnen bieden aan medewerkers die dat wensen om hun ervaring en dynamiek ten dienste te stellen van toekomstige projecten. Op die manier zou de bank op harmonieuze wijze vooruitgang en ervaring combineren door een pionier te worden, zowel op het gebied van HR als op het gebied van de “cutting-edge” beroepen.
Hoe zit het met deeltijds pensioen? Voordeliger dan een half time niet werken? Belastingvoordelen? Het lijkt ons het van essentieel om de komende overheidsmaatregelen af te wachten, alvorens een beslissing te nemen.

Einde carrière buiten de bank
We willen andere denkpistes lanceren, die verder kunnen gaan dan hetgeen al gedaan wordt en ons zo in staat stellen om voorlopers te worden op het gebied van end-of-carrière. Deze voorstellen zouden haalbaar zijn in het kader van een detachering of “out of the box”.
Aangezien Belfius een baanbrekende bank is op het gebied van digitalisering, zou het ten dienste stellen van de expertise van onze ervaren medewerkers aan klanten met een hoog commercieel potentieel, een echte showcase zijn voor de bank.
Deze detachering kan worden gezien als een commercieel gebaar van Belfius naar bevoorrechte klanten. De bezoldiging van het personeelslid dient uiteraard ongewijzigd te blijven, ongeacht of deze al dan niet wordt gedeeld tussen Belfius en de klant. U zult zien dat deze oplossing ook voordelen biedt voor de bank, of het nu gaat om het imago of om “customer intimacy”.
Een tweede voorstel heeft betrekking op het begrip ” community service “. In dit verband zou de bank toestaan dat collega’s zich voor 100% als vrijwilliger inzetten voor een NGO of een andere vereniging (lijst in overleg tussen de bank en de sociale gesprekspartners te bepalen). De werknemer die voor deze oplossing kiest, zou worden betaald volgens de schaal van de NGO of de vereniging en de bank zou het verschil met het laatste bestaande salaris compenseren, zodat er geen loonverlies zou zijn.
Deze eindeloopbaan mogelijkheden zouden er dus voor zorgen dat de bank (digitale) ambassadeurs in het maatschappelijk middenveld krijgt, ambassadeurs die het imago van Belfius’ werkelijke betrokkenheid bij de samenleving zouden versterken.
Op het niveau van de banksector (FEBELFIN) zijn er nog andere mogelijkheden, die het ook mogelijk maken om de loonvoorwaarden te behouden:
– Overdracht naar de non-profit sector, ziekenhuizen en andere structuren;
– Het mogelijk maken voor personeelsleden die dicht bij het pensioen staan om gedurende een bepaalde periode voor een zeker percentage van hun tijd worden vrijgesteld, om ouderen (hun ouders bijvoorbeeld) te helpen.
De directie was te snel om deze mogelijkheden af te wimpelen. Wij blijven ervan overtuigd dat een bepaald deel van onze collega’s zich aangetrokken voelt tot dergelijke mogelijkheden, op voorwaarde dat er een garantie bestaat dat zij na afloop van hun missie (of als de externe partner deze onderbreekt) terug kunnen keren naar een functie binnen de bank en dat het loon gegarandeerd blijft.
U heeft al begrepen dat BBTK-SETCa zich resoluut naar de toekomst richt en een leidende rol wil spelen in de zoektocht naar innovatieve, respectvolle en bevredigende end-of-career oplossingen.
BBTK-SETCa is een vakbond voor IEDEREEN. Heb je vragen, bemerkingen of wens je bijkomende informatie over iets?
We komen graag naar jou toe en dit kan zowel digitaal (via skype-meeting) als bij je thuis, op kantoor of in één van Belfius-gebouwen in strikte overeenstemming met de Belfius Covid-preventiemaatregelen.
Je mag natuurlijk ook steeds een mail sturen naar feedback@redbel.beof spreek rechtstreeks één van onze afgevaardigden aan.
Bent u geen lid en wilt u onze publicaties ontvangen, laat het ons dan weten door een e-mail te sturen naar feedback@redbel.be.
Als één van uw collega’s geïnteresseerd is in onze publicaties, aarzel dan niet om ze naar hen door te sturen.
Alle artikels kan je terugvinden op onze vernieuwde website www.redbel.be
