Belfius, voorbeeld van de bank van de toekomst

okt 26, 2020

Sedert de aankondiging van een toekomstvisie voor het kantorennet en Belfius Connect (Connect2Net) is er heel wat gebeurd:

  • Sluiting van agentschappen met een verdere vermindering van het aantal FTE en het verdwijnen van de libero ploeg;
  • Implementatie van de eerste Hub’s;
  • Inspire 2025;
  • Start van de uitrol van telefonie beheerd per cluster;
  • Keuze van één enkele leverancier voor externe consultants voor Connect.

De inspanningen die deze veranderingen met zich meebrengen op het gebied van flexibiliteit, opleiding, werkvolume en werkdruk, werden nog versterkt door de Covid-19-crisis.

Maar kunnen we nog spreken van inspanningen als het aantal oproepen met ongeveer 50% is gestegen en het aantal kleine afspraken na de sluiting van de Infopunten (alvast tot eind december) exponentieel is toegenomen ?

Niet alles kan worden toegeschreven aan de gezondheidscrisis:

  • SLA’s die niet langer gerespecteerd worden, worden ook ondermijnd door het verdwijnen van een aantal collega’s of consultants met een goede kennis van de domeinen en producten;
  • Talrijke slecht ontworpen en beperkende IT-tools maken administratief beheer omslachtiger en verhogen de stress. De nieuwe planning tool Verint (Connect) staat bovenaan de lijst. Deze is veel strikter dan de vorige tool die door WFM werd gebruikt. De naleving, die slechts in één richting werkt, weegt zwaar en is een echte lijdensweg geworden. Vrije dagen moeten nu 9 maanden op voorhand worden aangevraagd. Het is moeilijk, zo niet onmogelijk, om een ongeplande vrije dag te krijgen. En halve dagen zijn helemaal niet toegestaan!

Zowel voor collega’s in het kantorennet als voor collega’s bij Connect is de situatie onhoudbaar. Deze laatsten moeten het hoofd bieden aan de telefonische onbereikbaarheid in de agentschappen die uiteraard overbelast zijn, door klanten die ten onrechte door bepaalde agentschappen naar hun diensten doorverwezen worden voor transacties die enkel in agentschap kunnen worden afgehandeld, …

Voor BBTK-SETCa steunt het welslagen van de strategie 2020-2025 op de medewerkers en moet daarom rekening houden met verschillende parameters:

  • Voldoende middelen en mensen;
  • Haalbaar werk met stabiele en efficiënte IT-systemen en tools;
  • Respect en erkenning van de geleverde inspanningen;
  • Goede werkomgeving;
  • De problemen die optraden in de testfases van de hub’s en de uitrol van telefonie in aanmerking nemen;
  • Een gezonde balans werk – privé.

Wij respecteren de keuze van de bank om voorrang te willen geven aan klanten met een hoge toegevoegde waarde. Maar het is aan de bank om deze strategie openlijk te benoemen en duidelijk te communiceren dat ze niet langer haar maatschappelijke rol wil spelen met betrekking tot zogenaamde niet-rendabele klanten.

Wie heeft de bank in staat gesteld om de financiële crises van 2008 en 2011 het hoofd bieden? Kantoormedewerkers die tot het uiterste gingen om klanten te behouden en het leegbloeden van portefeuilles te stelpen toen heel wat Private klanten elke dag honderden miljoenen euro’s terugtrokken.

Kantoor- en Connect-medewerkers zijn geen “boksballen” waarop klanten hun groeiende negatieve gevoelens (kritiek, beledigingen, fysieke bedreigingen, etc.) kunnen botvieren. Het zijn mensen die blijk geven van professionaliteit, empathie en die graag willen helpen en een service van hoge kwaliteit bieden. Geen enkele functie mag een “zondebok” worden! Geen van hen zou gestrest naar huis moet keren en het privéleven eronder zien lijden.

De strijd om jouw welzijn was en zal altijd één van onze grootste bekommernissen zijn.

Na de sociale verkiezingen zal er ongetwijfeld over een geharmoniseerd statuut voor Connect2Net onderhandeld worden. Wij houden rekening met je bekommernissen zodat de resulterende Collectieve Arbeidsovereenkomst (CAO) aan je verwachtingen voldoet.

Voor BBTK-SETCa is het duidelijk:

  • GEEN vermindering van FTE’s (aanwerving en omzetting van tijdelijke in vaste contracten)!
  • GEEN werk op zondag!
  • GEEN harmonisatie naar beneden!
  • GEEN eenzijdige flexibiliteit maar wederzijds en constructief luisteren!
  • GEEN overeenkomst zonder de garantie van een haalbaar tempo en dito werkomstandigheden met echte flexibiliteit bij het opnemen van verlof en verzoeken om afwezigheid voor alle functies (hybride of niet).

Wij rekenen op je steun en op je stem!

Aanbeveling voor de stemming op de LIJST BEDIENDEN
Stem liefst voor zoveel kandidaten als er plaatsen zijn (16 in het CPBWen 17 in de OR). Zo geef je aan een maximum van afgevaardigden de mogelijkheid om te waken over je rechten.
Klik op de linken OR en CPBW om onze kandidaten voor dat orgaan te bekijken.
Stel jouw TOP 16 samen!
Waarom een TOP 16? Er zijn 16 verkiesbare plaatsen in het CPBW en 17 in de OR.

BBTK-SETCa is een vakbond voor IEDEREEN. Heb je vragen, bemerkingen of wens je bijkomende informatie over iets?

We komen graag naar jou toe en dit kan zowel digitaal (via skype-meeting) als bij je thuis, op kantoor of in één van Belfius-gebouwen in strikte overeenstemming met de Belfius Covid-preventiemaatregelen.

Je mag natuurlijk ook steeds een mail sturen naar feedback@redbel.be of spreek rechtstreeks één van onze afgevaardigden aan.

Bent u geen lid en wilt u onze publicaties ontvangen, laat het ons dan weten door een e-mail te sturen naar feedback@redbel.be.

Als één van je collega’s geïnteresseerd is in onze publicaties, aarzel dan niet om ze naar hen door te sturen.

Alle artikels kan je terugvinden op onze vernieuwde website www.redbel.be