Covid-19, periodes van lockdown, diverse herstructureringen, het opduiken van het Home Based statuut en de veralgemening van telewerk, … allemaal kregen we af te rekenen met tal van veranderingen.
Deze tevredenheidsenquête heeft ergens toch een eigenaardig kantje, omdat de resultaten ervan de weerspiegeling zijn van een veranderde organisatie, zowel in ons privé- als in ons beroepsleven.
Welke zijn de meest opvallende punten van jullie gemoedstoestand eind 2021?
- Bijna algemeen een te zware werklast, gecompenseerd door uren telewerk die gewonnen werden op de tijd die men doorgaans in het gemeenschappelijk vervoer doorbrengt.
Maar met enige ongerustheid als gevolg daarvan … want waar ergens bij de terugkeer naar de zetels de uren vinden om de moeilijk te beheren volumes et de ontbrekende man- en vrouwkracht te compenseren? - Ongerustheid ook bij velen om naar kantoor terug te keren, een gebrek aan sociale contacten voor een belangrijk deel van de medewerkers.
- Het gevoelen van « vergeten » te worden door de rechtstreekse hiërarchie …
- …
Je vindt hierbij de resultaten van de vragen die tijdens de enquête gesteld werden, samen met een weergave van jullie beleving van deze evolutie.
Dankzij de gegevens die jullie bezorgd hebben zal BBTK-SETCa in de komende maanden de nodige maatregelen kunnen verdedigen om jullie welzijn te verbeteren.
Heb je vragen of wens je meer informatie? Stuur dan een e-mail naar feedback@redbel.be of spreek één van onze afgevaardigden aan.
Je vindt al onze artikelen op onze website www.redbel.be
Uw BBTK-SETCa ploeg

Vragen – Antwoorden
- Ben je een medewerker?
In een zetel | 91.0% |
In een agentschap | 9.0% |
Dit percentage is nagenoeg hetzelfde als in 2020. De oprichting van nieuwe regionale zetels zal sommigen misschien de kans bieden om in de regio te kunnen gaan werken of naar de hoofdzetel terug te kunnen keren. In het kader van Dual Office gaat het misschien om een kans waarover je met je hiërarchie moet gaan praten.

- Deed je al telewerk vóór de pandemie?
Ja (minimum 2 dagen/week) | 44.83 % |
Soms | 26.90 % |
Uitzonderlijk | 12.07 % |
Neen | 16.20 % |
- Hoe zat het de laatste maanden met je arbeidsomstandigheden?
Op die vraag kwamen heel wat reacties en de overgrote meerderheid ervan gaat in dezelfde richting en dit ongeacht de directie:
- De hoeveelheid werk is toegenomen;
- De medewerkers moesten meer uren werken, zelfs al had de hiërarchie dat niet gevraagd, omdat de volumes toch verwerkt moesten worden;
- De manier van werken in het agentschap is fel veranderd: mini-afspraken, invoering van Genesys, …
- …
- Hebben deze veranderingen een invloed gehad op je werkervaring?
Mijn werkervaring is dezelfde gebleven | 45.2 % |
De kinderopvang beïnvloedde mijn concentratie om mijn dagelijkse taken te vervullen | 4.7 % |
De gebrekkige internetverbinding (Citrix of netwerk) zorgde voor heel wat stress | 27.6 % |
Ik heb geen afgescheiden kamer die als bureau dienst kan doen | 18.2 % |
Ik werkte langer dan gewoonlijk | 49.1 % |
Ik werkte minder lang dan gewoonlijk | 1.2 % |
Ik kon de werkperiodes over de dag uitsplitsen | 21.8 % |
Met de veralgemening van het telewerk hebben de medewerkers zich aangepast. Uit de commentaar blijkt echter de zware druk op de werklast:
- – Geen tijdsverlies meer qua verplaatsingen, maar toegenomen werkperiodes en volumes;
- – Gecompliceerde coaching bij verandering van functie;
- – Moeilijkheid om offline te gaan op het einde van de dag;
- – Het door de bank geleverde materiaal is niet aangepast;
- – Gebrek aan ondersteuning van sommige verantwoordelijken;
- – Verdwijning van de teamspirit;
- …
- Telewerk werd veralgemeend en is de nieuwe werkwijze voor de zetels. Als je in een zetel werkt, welke is dan de beste optie voor jou?
2 dagen telewerken per week | 18.2 % |
Statuut Home Based | 65.2 % |
Ik doe geen telewerk | 6.1 % |
Ik werk in een agentschap | 9.0 % |
Ik werk in C2N | 1.5 % |
De grote meerderheid van de collega’s is tevreden over de regelingen waarbij je minstens twee dagen per week kunt telewerken.
Bovendien onderstreept een groot aantal respondenten dat de uitgewonnen verplaatsingstijd omgezet werd in werktijd om de toegenomen volumes te kunnen verwerken. Telewerk wordt dus voor een stuk uitgehold als het gaat om een beter evenwicht tussen beroeps- en privéleven.
Nochtans bestaat in de agentschappen de vraag om telewerk uit te breiden tot minstens 1 dag per week.
- Hoe tevreden ben je, algemeen gezien, met je huidige beroepsleven?
Zeer tevreden | 7.7 % |
Tevreden | 43.4 % |
Neutraal | 24.9 % |
Ontevreden | 16.7 % |
Zeer ontevreden | 7.3 % |
Het percentage ontevreden medewerkers ligt hoger dan in 2021. Dit zijn de verschillende aandachtspunten:
- Alomtegenwoordige druk vanwege de te verwerken volumes en het gebrek aan ondersteuning;
- Verlies aan informatie en gebrek aan uitwisseling met collega’s over complexe dossiers;
- Digitale afspraken dienen de voorkeur te krijgen en de commerciëlen stellen zich vragen over de tevredenheid van hun klanten en de kwaliteit van de dienstverlening omdat ze minder aanwezig zijn en de klanten precies het tegenovergestelde wensen;
- De financiële voordelen verdwijnen;
- Weinig doorgroeimogelijkheden;
- …
- Als je behoort tot een risicogroep of tot de kwetsbare personen, heb je dan gevraagd om verder te kunnen blijven telewerken ook na het einde van de lock-down?
Ja | 4.1% |
Neen | 17.8% |
Ik maar daar geen deel van uit | 78.1% |
- Ben je van mening veranderd over telewerk sinds oktober 2020?
Ja | 23.8% |
Neen | 76.2% |
Een aantal collega’s ondervonden minder stress dankzij het telewerk, maar het probleem blijft het aantal gewerkte uren, het verlies aan sociale contacten en de moeilijkheid om beroeps- en privéleven gescheiden te houden.
- Hebben de recente veranderingen (veralgemening van het telewerk) een impact gehad op het evenwicht tussen je werk- en privéleven?
Een echte verbetering | 46.4% |
Weinig voordelen | 22.1% |
Geen impact | 20.4% |
Negatieve impact | 11.1% |

- In geval van computerprobleem (uitrusting, …), ben je tevreden over de technische interventie
(28000, enz.)?
Heb geen problemen gehad | 23.5% |
Ja | 36.2% |
Neen | 40.3% |
De problemen zijn dezelfde gebleven: problemen met de verbinding met Skype, wachttijden, …
- Leidt het gebruik van online meetings (Skype, Teams, …) tot meer vermoeidheid, tot een vorm van overwerktheid …?
Ja | 40.7% |
Neen | 59.3% |
Die oververmoeidheid wordt door verscheidene factoren veroorzaakt: vergaderingen die elkaar opvolgen met/of zonder pauzes, terugkerende problemen met Skype, vermoeide ogen, …
- Hebben de managers pauzes of in de tijd beperkte vergaderingen voorzien tijdens die online meetings?
Ja | 32.4% |
Neen | 67.6% |
Er bestaat overduidelijk een probleem als de vergaderingen elkaar zonder onderbreking opvolgen zodat men niet even op adem kan komen.
- Is de relatie met je collega’s en/of met je hiërarchie veranderd tijdens de lock-down? Waarom?
Ja | 59.0% |
Neen | 41.0% |
De punten die aangestipt worden zijn verlies aan contacten, aan uitwisselingen en dus aan informatie. Isolement en toegenomen individualisme worden eveneens vermeld. De groepsdynamiek is gebroken.
Een humoristisch getuigenis spreekt voor zichzelf: « Om dat gevoel van isolement op te lossen vragen de verantwoordelijken aan hun medewerkers naar ideeën om dit probleem op te lossen … Een beetje alsof een arts je zou vragen welk geneesmiddel jij zou aanraden om jezelf te genezen ».
- Sommige hiërarchieën hebben digitale tools (Skype, Whatsapp, …) gebruikt om de banden tussen hun teams te bewaren. Is dit voor jou nuttig geweest?
Mijn hiërarchie heeft dit gedaan en ik vond het nuttig | 47.9% |
Mijn hiërarchie heeft dit gedaan en ik vond het niet nuttig | 16.8% |
Mijn hiërarchie heeft dit gedaan maar ik heb het niet gemist | 22.2% |
Mijn hiërarchie heeft dit niet gedaan maar ik heb het wel gemist | 13.1% |
Meer dan de helft van de medewerkers is niet tevreden over de wijze waarop met de digitale middelen omgegaan wordt (te algemeen, weinig individuele contacten, …).

- Had je duidelijke afspraken over je manier van werken tijdens de lockdown (autonomie, realistische termijnen voor de taken, kwaliteit van het werk, …)?
Kreeg je feedback over je manier van werken?
Dit zijn de enige vragen waarop de antwoorden verschillen naargelang van de taal:
DUIDELIJKE AFSPRAKEN | FR | NL |
JA | 34.4 % | 62.6 % |
NEEN | 65.6 % | 37.4 % |
FEEDBACK | ||
JA | 29.1 % | 41.0 % |
NEEN | 70.9 % | 59.0 % |
In beide gevallen wijzen de medewerkers op hun autonomie, het vertrouwen in hun rechtstreekse hiërarchie, maar ook op de explosieve groei van de volumes.
- Is de werklast (in het algemeen en/of tijdens de lock-down) in jouw team evenwichtig verdeeld?
Ja | 62.3% |
Neen | 37.7% |

De medewerkers wijzen op de zeer zware werklast als gevolg van de explosie van de volumes en de collega’s die voor meerdere weken ziek uitvallen.
- Is je werklast betekenisvol gestegen tijdens de pandemie?
Ja | 57.1% |
Neen | 42.9% |
De medewerkers denken niet dat de toename van de volumes enkel het gevolg is van de pandemie, maar ook van andere factoren:
– Het personeelstekort;
– Het gebrek aan organisatie;
– De herstructureringen;
– De te strakke timing (IT) om projecten (Banx, …) in productie te laten gaan;
– De afdeling Kredieten die rechtstreeks geïmpacteerd wordt door de franchise-aanvragen …;
– De problemen in de agentschappen met de telefoon (contacten, verkoop, …);
– …
- Heb je nog steeds te maken met een te zware werkbelasting?
Ja | 52.7% |
Neen | 47.3% |
Dit bevestigt enkel maar een gevoelen dat zich over de diverse directies aan het uitspreiden is.
- Hoe tevreden ben je met de algemene maatregelen genomen door Belfius om de veiligheid van het personeel en de voortzetting van de activiteiten te garanderen?
Zeer tevreden | 38.3% |
Tevreden | 40.5% |
Neutraal | 14.8% |
Ontevreden | 5.8% |
Zeer ontevreden | 0.6% |
Het percentage ontevredenen ligt relatief laag. Negatief punt dat regelmatig terugkeert, is het gebrek aan logistieke steun (ergonomische stoel, groot scherm, …) bij de veralgemening van het telewerk. Het Covid Safe Ticket om toegang te krijgen tot de ‘Village’ maar niet tot het restaurant wordt als discriminerend ervaren.
- Veroorzaken de versoepeling van de lock-down en het hernemen van de activiteit “aangepast” (terugkeer naar het werk) aan de evolutie van de pandemie voor jou stress?
Ja | 38.1% |
Neen | 61.9% |
Het gebruik van het openbaar vervoer schijnt het grootste probleem te zijn voor de medewerkers. Een opmerking die opvalt is deze: de toename van de te verwerken volumes werd gecompenseerd door het maken van overuren, wat mogelijk was omdat men niet van en naar het werk moest reizen. Hoe het aanpakken om deze taken binnen de vaste uren uit te voeren als men eenmaal terug op kantoor is?
- Welk gevoel heb je bij het zien van de maatregelen die genomen werden om de teams naar de gebouwen (zetels en/of agentschappen) te laten terugkeren?
Vrees | 6.3% |
Angst | 34.1% |
Veiligheid | 50.3% |
Euforie | 9.3% |
De meeste medewerkers zijn er zich van bewust dat het virus er nog steeds is en dat voorzichtigheid geboden is. Het feit dat men opnieuw het openbaar vervoer moet nemen veroorzaakt een heuse stress bij een belangrijk deel van de collega’s.
- Heb je een gesprek gehad met je hiërarchie over je carrièreplan voorgesteld in CAREER@BELFIUS?
Ja | 12.2% |
Neen | 87.8% |
CAREER@BELFIUS blijkt manifest weinig aandacht gekregen te hebben.
- Heb je je in de loop van de afgelopen weken verdrietig en/of ongerust?
Steeds | 2.7% |
Vaak | 18.5% |
Soms | 40.5% |
Zelden | 23.2% |
Nooit | 15.1% |
De meeste collega’s zijn momenteel vrij pessimistisch. De terugkeer naar de zetels is niet de enige zorg. De privéproblemen en de stress op het werk lijken sinds een jaar groter geworden.
- Heeft de lock-down invloed gehad op je carrièremotivatie?
Ja | 40.1% |
Neen | 59.9% |
Het gevoel van eenzaamheid begint zwaar door te wegen op de motivatie van een belangrijk deel van de collega’s.

- Als je je zulke zorgen (privé en/of professioneel) maakte, heb je er dan met iemand over gesproken?
Verscheidene antwoorden mogelijk
Een collega | 45.2% |
Mijn hiërarchie | 16.4% |
Een familielid | 25.2% |
Mijn partner | 47.5% |
Een vriend | 24.1% |
Een lid van de psychosociale cel | 2.5% |
Een externe psycholoog van buiten Belfius | 5.6% |
Niemand | 10.1% |
Ik had dit soort problemen niet | 22.9% |
De verdeling van de antwoorden volgens gender, leeftijd, anciënniteit, verschillende directies loopt gelijk met deze van het personeelsbestand binnen de bank.