Doelstelling 4: kwaliteitsonderwijs

jun 19, 2023

De vierde duurzame ontwikkelingsdoelstelling (SDG) heeft een tweeledig doel:

  • Zorgen voor gelijke toegang tot kwaliteitsonderwijs voor iedereen;
  • De mogelijkheden voor levenslang leren bevorderen.

Concept van doelstelling 4

Tegen 2030 zijn er 7 doelen vastgesteld:

  1. Ervoor zorgen dat alle jongens en meisjes gelijke toegang hebben tot gratis en kwaliteitsvol basis- en secundair onderwijs dat tot zinvol leren leidt;
  2. Ervoor zorgen dat alle jongens en meisjes in hun vroege kindertijd toegang hebben tot hoogwaardige opvang en ontwikkelingsactiviteiten en voorschools onderwijs dat hen voorbereidt op het basisonderwijs;
  3. Ervoor zorgen dat alle vrouwen en mannen gelijke toegang hebben tot kwaliteitsvol en betaalbaar technisch, beroeps- en tertiair onderwijs, met inbegrip van universitair onderwijs;
  4. Het aantal jongeren en volwassenen met de vaardigheden, waaronder technische en beroepsvaardigheden, die nodig zijn voor werkgelegenheid, fatsoenlijk werk en ondernemerschap, aanzienlijk verhogen;
  5. De genderongelijkheden in het onderwijs wegwerken en zorgen voor gelijke toegang tot alle niveaus van onderwijs en beroepsopleiding voor kwetsbare personen, waaronder mensen met een handicap, autochtone bevolkingsgroepen en kinderen in kwetsbare situaties;
  6. Ervoor zorgen dat alle jongeren en een aanzienlijk deel van de volwassen mannen en vrouwen kunnen lezen, schrijven en rekenen;
  7. Ervoor zorgen dat alle studenten de nodige kennis en vaardigheden verwerven om duurzame ontwikkeling te bevorderen, onder meer via onderwijs met het oog op duurzame ontwikkeling en levensstijlen, mensenrechten, gendergelijkheid, bevordering van een cultuur van vrede en geweldloosheid, wereldburgerschap en waardering voor culturele diversiteit en de bijdrage van cultuur aan duurzame ontwikkeling.

Middelen

Er werden 3 middelen vastgesteld:

  1. Scholen bouwen of aanpassen die kind-, handicap- en gendervriendelijk zijn en die een doeltreffende leeromgeving bieden die veilig, geweldloos en voor iedereen toegankelijk is;
  2. Het aantal studiebeurzen aanzienlijk verhogen dat wereldwijd beschikbaar is voor ontwikkelingslanden, met name de minst ontwikkelde landen, kleine eilandstaten in ontwikkeling en landen in Afrika, voor hoger onderwijs, met inbegrip van beroepsopleiding, computer-, technisch en wetenschappelijk onderwijs en ingenieursstudies, in ontwikkelde en andere ontwikkelingslanden;
  3. Het aantal gekwalificeerde leraren aanzienlijk verhogen, onder meer door internationale samenwerking voor de opleiding van leraren in ontwikkelingslanden, met name in de minst ontwikkelde landen en kleine eilandstaten in ontwikkeling.

Op bedrijfsniveau

De 4e duurzame ontwikkelingsdoelstelling met betrekking tot kwaliteitsonderwijs nodigt bedrijven uit om 4 soorten middelen in te zetten:

  • Toegang tot onderwijs verzekeren, vooral voor jongeren in technische en beroepsopleidingen
SectorenActies
Partnerschap
Partnerschappen ontwikkelen met lokale universiteiten en scholen om bij te dragen aan de opleiding van professionals en om de toekomstige aanwervingsbehoeften van bedrijven te verduidelijken.
Human resources
Leer-werktrajecten, stages, opleidingen en alle andere middelen om beroepsvaardigheden te ontwikkelen aanbieden, vooral voor kwetsbare bevolkingsgroepen en jongeren.
  • Levenslang leren bevorderen
SectorenActies
Human resources
Een globaal opleidingsplan voor de onderneming opstellen en een toekomstgericht beheer op het gebied van werkgelegenheid en vaardigheden invoeren in overeenstemming met de evolutie van beroepen, technieken en technologieën.

Alle werknemers in alle fasen van hun beroepservaring toegang bieden tot de ontwikkeling van vaardigheden, opleiding en stages om hen in staat te stellen vooruitgang te boeken.

Kennis, technologieën, plaatselijke culturen en tradities bevorderen.
  • De inzetbaarheid verhogen via opleidingen
SectorenActies
Human resources
Waar nodig ervoor zorgen dat met ontslag bedreigde werknemers ondersteuning krijgen met het oog op omscholing en opleiding.
Directie & Algemene administratie
Deeltijds/alternatief werk toestaan bij herscholing
  • De gemeenschappen versterken
SectorenActies
Partnerschap
Collectieve leer- en emancipatiestructuren opzetten of financieren, gaande van scholen tot hoger onderwijs.

Acties organiseren voor de overdracht van vaardigheden en opleidingen in ontwikkelingslanden om de verwerving van vaardigheden te bevorderen met respect voor en voortbouwend op lokale knowhow.

Deskundigen beschikbaar stellen om cursussen te geven.
Human resources
De zelfredzaamheid van kwetsbare groepen en slachtoffers van discriminatie vergroten door specifieke leermogelijkheden aan te bieden.
Directie & Algemene administratie
&
Human resources
Deelnemen aan de uitroeiing van analfabetisme door leermogelijkheden voor de werknemers en hun gezinnen aan te bieden of te financieren.

En de vakbonden?

BBTK-SETCa (ABVV-FGTB) speelt een leidende rol in de ontwikkeling van deze duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door permanente prestaties te bevorderen, zowel in Brussel, Wallonië als Vlaanderen.

Alle gebruikte afkortingen vind je terug in onze woordenlijst.

In onze volgende publicatie zullen we het hebben over een volgende doelstelling:

Doelstelling 5: gendergelijkheid

——————————————————————————————————————————————–

Ben je geen lid en wens je onze publicaties te ontvangen? Aarzel dan niet om een mailtje te sturen naar BBTK-SETCA@belfius.be of wend je rechtstreeks tot één van onze afgevaardigden.  

Als één van je collega’s geïnteresseerd is in onze publicaties, aarzel dan niet om ze naar hen op te sturen.

Alle artikels kan je terugvinden op onze website www.redbel.be